Nedsat appetit? - 21 mdr.

3. januar 2024

Alder:
21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen

Godt nytår.

Åh, det der med mad.

H er en skøn lille spradebasse, som vi aldrig har oplevet store udfordringer ved i forhold til mad, når man sammenligner med nogle andre børn. Han er normalt ret glad for mad og for at sidde med ved bordet.
Men ind i mellem, så kommer der nogle perioder, hvor han bliver ret skør omkring måltiderne og meget selektivt spisende, og jeg er altid lidt på herrens mark med hvordan, man bedst griber det an.

Jeg ved efterhånden, at i perioder med udviklingsspring, så kan H få nedsat appetit, ligesom han åbenbart også får et lettere nedsat søvnbehov. Lige nu er der knald på udviklingen - jeg mærker det på, at han er mere klyngende og bange for ting, end ellers, på at han sover dårligere lure og så på måltiderne, samtidig med at han virkelig rykker sig i forhold til sproget og hans lege, etc. Så det er tydeligt, hans lille hjerne har vokseværk.

Han vil rigtig, rigtig, rigtig gerne bestemme alting - også, hvad han skal spise, hvilket aldrig er det, han får serveret. Og han er meget ufokuseret og uinteresseret i mad generelt, hvilket er anderledes end det plejer.

Det har hjulpet, at jeg er begyndt at servere for ham ved bordet mens han kan se det, men han spiser stadig ikke ret meget, og vil hellere lege med sin mad eller give den til mig. Det er umuligt at forudse, ...

Annonce

... hvad han vil spise, så selvom jeg serverer hans livretter kan det være, han kun spiser broccoli.

I løbet af en dag ender han, lige for tiden, med at spise nok halvdelen af hvad han plejer - max.
Han spiser dog altid sin havregrød til morgenmad, Så jeg trøster mig med, at han får noget indenbords der, men det er stadig en bekymring.

Jeg kan ikke lide tanken om, at han er sulten, så hvis han intet vil spise til et måltid, bliver der tilbudt andre ting, men omvendt duer det heller ikke, at han bare får lov at leve af havregryn, pandekager og frugt -  eller hvad?

Tit vil han faktisk ikke engang have grøden heller, hvis jeg tilbyder ham det efter aftensmad, og så spekulerer jeg meget over, om han mon er sulten, og om jeg skulle fortsætte med at tilbyde ham ting. Men jeg kan jo ikke tvinge mad i ham.

Det bekymrer mig bare altid, når han pludselig spiser markant mere end ellers.

Han er ikke syg overhovedet, det ved jeg. Han er måske en hjørnetand påvej, som også kan drille lidt.

Nogengange kan jeg mærke på ham, at han mangler energi, og så hjælper det tit at tilbyde ham noget, som han så spiser - altså når han pludselig er blevet virkelig, virkelig sulten. Ellers virker det faktisk til, at han ikke selv er påvirket af sit småtspiseri.

Hvad tænker du om sådan en situation?

Med venlig hilsen
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger